Itàlia

Divendres 1 de març 2013

Per què diuen que els espanyols són com els italians? Quina tonteria. No hi ha res més falç trobo. No s'adonen que són més com els catalans o els catalans són més com els italians. Impressió personal. M'agradarà llegir la passió italiana d'en Carod-Rovira. Ahir el vaig poder escoltar a mitges a l'Oracle de Catalunya Ràdio. Itàlia no és com Espanya i trobo que Catalunya és una mica com Itàlia. Llengua, cultura, romanització, manera de viure meridional i mediterrània ...  diria que ens interrelaciona. Itàlia és un d'aquells països que em resulten ingratament grats, cosa que França em resulta gratament ingrata. A Itàlia hi podria viure com a Catalunya. Em molestarien moltes coses, les mateixes que em poden molestar aquí: el mercadeig, la poca claredat, la simpatia exagerada, l'individualisme ... però t'adones, que malgrat el guirigall aparent, tot acaba funcionant. A Espanya és més difícil, els trobo massa dogmàtics, massa intransigents i, sobretot, massa catòlics. A Catalunya i a Itàlia també som catòlics, però tot és més relatiu ... més superficial ... més d'estar per casa i a l'amagada aquí i més teatral allà i a Espanya tot es converteix en un Auto Sagramental i acaba com un sainet de l'Arniches, aquí diríem que tot acaba com el rosari de l'Aurora, a Itàlia no en tinc ni idea. De política italiana no en parlaré, però hem de tenir clar que des del Risorgimiento no han tingut cap govern estable i són un estat independent i orgullós de ser-ne. Aquí ni Renaixences ni tonteries i som un país sotmès amb mentalitat de conquerits sense massa orgull i amb un cert sentiment d'italians frustrats. No parlaré del Papa, però que bonic, com una escena de la Dolce Vita, quan se'n va en helicòpter i sobrevola Roma, la ciutat que em té el cor robat. Tot litúrgia. Avui en dia ens  manquen símbols, no tenim masses referents i els que tenim m'estimo més no parlar-ne gaire i la litúrgia s'ha perdut. Capacitat d'escenificació i control dels tempos. Façana. Roma com un gran escenari d'òpera. Florència l'únic lloc que em sabria greu no tornar-hi abans de morir. Itàlia.

Comentaris