Què en saps?

Dijous 18 de desembre 2014

Què en saps de Pla? em van demanar ahir. Poca cosa. Em sol passar. No solo saber gaire de res perquè m'agradaria saber-ne més. De Pla, el quadern gris, homenots i cinc històries del mar. S'ha acabat. Començaré la vida lenta. M'atrau la gent de vida poc sana. Els sans, els que s'ho pensen, m'aclaparen, m'avorreixen i no m'aporten res. Escriptor que entenc. Essencialment català. Pensava, escrivia i deuria parlar d'una manera que em em resultaria molt familiar, molt catalana, amb les seves pors, amb les seves temences i amb aquella mena d'ironia que no sé sap massa si és amarga o alegre i que ens sol caracteritzar massa sovint als que la solem utilitzar. Identificació més enllà de la interpretació i de la comprensió. Molt meu. Ric. Complicitat quan surt aquell rampell, aquella frase curta, aquella paraula única, molt concreta, definidora, sorgida, potser, arran d'una frase eloqüent, elegant i d'agradós plaer descriptiu, que, de cop i volta, sense saber massa perquè, aboca en una mena de mala bava que ni Déu sap d'on ve, però que per un català no li costa gaire saber-ho. No en sé gaire més que això i ho explico.

Comentaris