Interès sincer o desinteressat

Dimarts 4 de març 2014

M'estimo més seixanta metres quadrats a Plaça que una torre a qualsevol urbanització de manual impersonal de geografia urbana sense cap lloc a on anar prendre un cafè. Mal anem si s'ha d'agafar el cotxe, la moto o la bici. De la feina a casa i poques hores a casa, la resta dedicades a treballar per poder pagar la hipoteca. No és el sistema que més m'agrada. Poca vida social espontània, la que m'agrada, la de defugir dels convencionalismes, els solo detestar. Em desagraden els llocs de nova vida i poc viscuts. Sensació. No ho critico. No fa. Trempat ja en sóc. Esquerp ja en sóc. No cal forçar res. Viure al mig del merder, el que vull, encara que estigui sol i sense companyia, potser no em cal la companyia i sí la solitud multitudinària del soroll dels cafès, de la xerrada casual amb el desconegut, amb el cambrer o la cambrera, psicologia de cafeïna o d'alcohol evasiu ara que gairebé no en prenc. Desinterès emmascarat d'interès sincer pel gasto que es pugui fer. Minuts de glòria a mig camí de la desgracia i de la necessitat. Massa Jünger al meu imaginari. La cultura i la literatura deuen ser tòxiques, faciliten la vida i martiritzen l'existència, els dos imaginaris on em crec moure. Pèrdua de segons, de minuts i hores. Es guanya res no perdent-los? Qüestió de prioritats. No em veig tallant la gespa del jardí o portant a passejar el gos. No fumo. No. No crec que algú m'hi vegi, més aviat em pinten davant d'un llibre o escoltant una partita de Bach; m'ho puc arribar a imaginar. Per què ho dic això? Ni jo mateix ho sé; serà per què escric escoltant la cançó que més m'estimo d'aquest món, la meva; una d'en Brel, la chanson des vieux amants, un poema, com ho sol ser la chanson en general, bella, enrabiada i poc feliç com França. Bellesa intel.ligent mancada d'ignorància incapaç de trobar la clau de la felicitat i ho sap emmascar amb músiques i paraules que sonen de meravella, que, potser sí, no són la clau de la felicitat, però són el que han de ser, font d'una mena de vida i de plaer gairebé religiós costós de definir.

Comentaris